jún 082012
 

Henry Ford – érdekességek és szemelvények

Henry Fordot Upton Sinclair életrajzíró Tragacskirálynak nevezte.

A T-Modellt Galamb József tervezte.

A futószalag eleinte igazából állt, az összeszerelt alvázkereteket csörlővel és drótkötéllel mozgatták.

A T-modell beceneve Bádog Böske volt.

1940-ben 40 másodpercenként készült egy T-modell.

A futószalagot kezdetleges változatát a kínaiak találták ki, a nyolcezer darabos agyagkatonákat már ilyesmi rendszerben rakták.

Az első világháború idején Ford – 465 000 dolláros – békeprogramot indított.

Ford a háború alatt mezőgazdasági traktorokat adott el Angliának. A háború után beperelték, hogy angol licenc alapján gyártott, és 40 millió dollárt fizetett kártalanítás címén.

1922-ben a Ford megvásárolta Lincolnt, a rossz nyelvek szerint azért, mert Fordnak derogált a csúnya T-modellel járni, más gyártó autójába viszont nem akart átülni. Később a márkából az USA egyik első luxusautókat gyártó vállalatát fejlesztette ki.

Dr. Csécsy József Autólexikon című könyvében említi a „fordizmus” kifejezetést. Leírása szerint a fordizmus lényege dióhéjban az, hogy a kapitalizmus nyerészkedési elve helyett az embertársaknak nyújtott szolgáltatást teszi üzletvezetési alapgondolatává. Ehhez mérten gyártmányaihoz nem keresi sem a silány, sem a leszorított árú anyagot, igen jól megfizeti, sőt a nyereségből részesíti munkásait, akik legfeljebb nyolc órát dolgozhatnak. Fő elve az, hogy gyártmányainak árát évről évre alacsonyabban szabja meg, s ezáltal nyer meg mindegyre több, új meg új fogyasztói rétegeket. Hogy ezt megtehesse üzemeit gazdaságosan vezeti, gépekre ruház minden azokkal elvégezhető funkciót, a munkákat felbontja…

Ford elvetette a marxizmust, de hitte, hogy a kapitalizmus ésszerűsíthető és moralizálható.

Ford nagyon szerette a zenét és a táncot, még tánctanárt is fogadott.

Forrás: Smith&Marton archív

 

 

 

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.