máj 302014
 

A Showa által fejlesztett BFRC (Balance Free Rear Cushion – kiegyenlítő nélküli hátsó rugóstag) sokban hasonlít az Öhlins TTX-hez, a hangsúly itt is azon van, hogy lineárisabbá tegyék a nyomásváltozásokat, és elkerüljék a kavitációt, azaz a hidraulikafolyadék gázneművé válását. Ez utóbbi akkor történhet meg, ha az olaj áramlása hirtelen felgyorsul, ilyenkor ugyanis nyomása leesik, és gőzbuborékká válhat, elvesztve folyadék jellemzőit, amire maga hidraulikus folyamat épül.

CBR-1000-RR-2013Ilyen rugóstagot alkalmaztak a Honda CBR1000RR esetében is.

Ez főleg nagy sebességű kanyarvételnél jelentkezhet, pontosabban akkor, mikor kigyorsítás közben úthibára fut a kerék. Ha a „dudor” rendkívüli gyorsasággal összenyomja a rugóstagot, megeshet, hogy csillapításért felelős olaj egy része gőzbuborékká válik, majd a nyomásváltozás hatására „összeesik”, tehát átmenetileg semmi nem csillapítja a rugó széthúzó munkáját. Ez köznyelven annyit tesz, hogy szétrúgja magát a rugóstag, amitől a gumi túlterhelté válik, és jelentősen veszít tapadásából.

CBR-1000-RR Showa BRFC suspension, rugóstagCBR-1000-RR Showa BFRC suspension, rugóstag

Hogy ez ne történhessen meg, a mérnökök egy belső csövet helyeztek el a tartályban, ebben jár fel és alá a szelepek nélküli, tömített dugattyú. Mivel az olajnak többé nem kell átfolynia a szívóoldalra, hanem egy külső tartályba kerül, gyakorlatilag elenyésző a kavitáció lehetősége, nem beszélve arról, hogy a csillapítási erő nem két, hanem egy helyen épül fel, ezáltal precízebben kontrolálható. További jó hír, hogy a nyomó- és a húzócsillapítás nagyobb tartományban állítható, s elkerülhető a kavitáció további kedvezőtlen hatása, miszerint a buborékok erodálják a fém alkatrészeket és a tömítéseket.

 

Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.